Uusi Kaivospolkuja-kampanja käynnistyy
Kaivosteollisuus ry:n tänään käynnistyvä kampanja esittelee suomalaista kaivosalaa ja sen eri ammatteja ja koulutuspolkuja. Kampanjan keskiössä on leikkimielinen testi, jonka avulla voi selvittää, millainen tehtävä itselle voisi sopia.
Kampanjasivulle on kerätty tietoa kaivosalasta ja erityisesti työllistymismahdollisuuksista, joita löytyy ympäri Suomen ja koko maailman. Tarkoituksena on viestiä, että tältä monipuoliselta ja jatkuvasti kehittyvältä alalta voi jokainen löytää oman polkunsa. Kampanjasivua tullaan ajan myötä täydentämään alan uratarinoilla.
Kevään 2025 aikana erityisesti TikTokissa ja Snapchatissa näkyvä kampanja kannustaa opiskelu- ja urapolkujaan miettiviä nuoria tutustumaan kaivosalan monipuolisiin tehtäviin. Kampanjasivun on tarkoitus toimia perustietoa kokoavana paikkana, jonka kautta voi etsiä lisää tietoa esimerkiksi opintovaihtoehdoista. Kampanjasivulla on myös leikkimielinen ammatinvalintatesti, jonka avulla voi selvittää, millaiset luonteenpiirteet ja kiinnostuksen kohteet voivat olla hyödyksi alan eri tehtävissä.
Kriittisen tärkeä ala kaipaa osaajia
Kaivoksista saatavat metallit- ja mineraalit sekä niistä valmistettavat tuotteet mahdollistavat modernin elämäntapamme, ruoan- ja energiantuotannon, liikenteen sähköistymisen ja älylaitteet. Kaivosteollisuuden tuotteita käytetään moniin välttämättömiin asioihin, kuten vedenpuhdistukseen, kasvinravinteiksi ja röntgenlaitteisiin. Kaivoksia tarvitaan yhä enemmän myös vihreän teknologian valmistukseen, jolla torjutaan ilmastonmuutosta.
Näiden raaka-aineiden talteenotto vaatii paljon erilaisia osaajia aina malminetsinnästä kaivostoimintaan. Kaivosteknologian kehittäminen sekä yhteiskunnan kehitykselle merkitykselliset teemat kuten kiertotalous ja luonnon monimuotoisuuden turvaaminen lisäävät alan osaamistarpeita.
”Kaivostuotteiden kasvavan kysynnän ansiosta alan työllisyysnäkymät ovat pitkällä aikavälillä hyvät. Kaivosalan houkuttelevuutta lisäävät hyvä palkkataso sekä se, että töitä löytyy myös kasvukeskusten ulkopuolelta”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n toiminnanjohtaja Pekka Suomela.
Kampanjasivulla esiteltävät ammatit valikoituivat yhtiöiden tarpeiden perusteella. Tarkoituksena on antaa esimerkkejä työtehtävistä ja niihin tarvittavista taidoista.