Kaivosteollisuus ry:n lausunto kaivoslain muutoksesta
Asia: HE 126/2022 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaivoslain muuttamisesta
Kaivosteollisuus ry kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä laiksi kaivoslain
muuttamisesta.
Yhteenveto
- Tällä hallituskaudella toteutetaan erittäin merkittäviä muutoksia koko toimialan
lainsäädäntöön. Kaivosteollisuus ry on pyrkinyt analysoimaan kokonaisvaikutusta ja
tuonut eri yhteyksissä huolensa toimintaedellytysten heikkenemisestä. - Vihreä siirtymä, Venäjän sodan kriisin vaikutukset ja EU:n raaka-ainepolitiikka ovat
muokanneet todellisuuttamme. Kaivosteollisuus ry katsoo, että Suomi tarvitsee
kokonaisvaltaisen raaka-ainepolitiikan tarkastelun heti ensi vaalikauden alussa. - On hyvä, että varausjärjestelmää kiristetään.
- Ns. 10-vuotisleikkuri malminetsintälupaan on kriittinen muutos. Tutkimusten mukaan
keskimääräinen aika esiintymän löytämisestä kaivostoiminnan käynnistymiseen on
globaalisti noin 17 vuotta. Tähän tulee lisätä malminetsinnän vaatima aika, joka voi olla
useita vuosia. Kaivoslain 47 §:n mukaan esiintymän tulee olla kooltaan, pitoisuudeltaan
ja teknisiltä ominaisuuksiltaan hyödyntämiskelpoinen. Vasta, kun nämä on selvitetty,
voidaan hakea kaivoslupaa. - Eduskuntakäsittelyssä tulisi vielä selvittää vähemmistöön jäävien maanomistajien
omistusoikeuden ulottuvuus ja asema tilanteessa, jossa he olisivat valmiit antamaan
suostumuksen malminetsintään mutta pienomistajina jäisivät valtion tai isojen
maanomistajien päätöksenteon alle. - Yhtiöt ovat aloittaneet pohdinnan siitä, tarkoittaako muutos spekulatiivisia
kiinteistöhankintoja. - Kaivosteollisuus ry kannattaa malminetsinnän rajoittamista luonnonpuistoissa ja
kansallispuistoissa. Tämä muutos sisältyy eduskunnan käsittelyssä olevaan hallituksen
esitykseen uudeksi luonnonsuojelulaiksi (hallituksen esitys HE 76/2022 vp eduskunnalle
luonnonsuojelulaiksi ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta). Sen sijaan emme
kannata samassa esityksessä olevaa serpentiinikallioiden sekä emäksisten ja
ultraemäksisten kivilajien määrittelyä suoraan lain nojalla suojeltavaksi luontotyypiksi. - Hallituksen esitykseen sisältyvä kaavaratkaisu herättää kysymyksiä. Lakiehdotuksen mukaan kaivostoiminnan tulisi perustua kaavaan. 47 § 4 momentin perusteluissa asia kytketään kaivosluvan myöntämisen edellytykseksi. Hyväksymme sen, ettei kaivostoimintaa saa aloittaa ennen kunnan päättämää kaavaa. Pyydämme valiokuntaa täsmentämään esitystä perustelujen osalta lakiehdotusta vastaavaksi. Koska kaavoituslainsäädäntö ei tunnista hankekaavaa riittävällä tavalla eikä esiintymät noudata kuntarajoja, tulisi lainsäädännön sisältää selkeämpi menettely tilanteissa, joissa suunniteltu kaivoshanke sisältyy usean kunnan alueelle.
- Kaivoslain ja ympäristösääntelyn suhdetta on esityksessä ja valmistelun
taustaselvityksissä käsitelty kattavasti. Toistamme huolemme siitä, että
ympäristöelementtien lisääminen kaivoslakiin voi aiheuttaa epäselvyyttä kahden eri
lainsäädännön välillä. - Kaivoslain valmistelun aikana on käsitelty kaivos- ja ympäristölupien yhteiskäsittelyä.
Jatkovalmistelussa on syytä selvittää yhteensovittamista samalla kun lupakäytäntöjä
muutoinkin kehitetään. Kaivoslain valmistelutyössä ministeriön selvityshenkilö muistutti,
että lupien yhteiskäsittelyä pohdittaessa on syytä varmistaa kaivoslain oikeuden
jatkuvuus muiden lupien käsittelyaikojen pituuden vuoksi.